Ergonomie op kantoor

Wanneer we het hebben over een ergonomische kantoorinrichting in een kantoorgebouw hebben we het over de luchtbehandeling - klimaat, de verlichting, het geluid - akoestiek en de inrichting zoals het kantoormeubilair. Een goed ergonomisch ingericht kantoor is een fijne werkomgeving die voor iedereen geschikt is. Wij adviseren u hier graag persoonlijk in. Bekijk hier de bureaustoel instelling voor een ideale werkplek met de perfecte bureaustoel.
Bureau arbonorm 1

Verse lucht is een zeer noodzakelijke voorwaarde voor goed functioneren in een kantooromgeving. In een kantoorgebouw is de lucht al snel. droog of vochtig.
Het aanpassen van een open kantoortuin naar een gesloten kantoor is dus niet een kwestie van alleen wanden plaatsen. Ook het plaatsen van meer bureau werkplekken in een ruimte kan niet zomaar zonder dat daar ook voldoende zuurstof binnenkomt. Soms ruik je een iets wat zurige lucht in een ruimte wat zou kunnen aangeven dat er niet voldoend lucht binnen komt. Het personeel is daardoor niet energiek en zal een veel lager productie hebben, ook hebben de medewerkers vaak last van hoofdpijn. Graag helpen wij met het maken van een juiste indeling. Vraag ons om vrijblijvend onafhankelijk advies.

Richtlijnen klimaat op een kantoor?
Zomer: temperatuur tussen  23 - 26°C. Winter: temperatuur tussen 20-24°C.
Hoeveel verse lucht is er nodig in een kantoor?
Er dient in een kantoorgebouw per persoon minimaal 35 m3 per uur (10 l/s) te worden ververst.

Een ergonomisch kantoor heeft ook een fijne omgeving voor wat betreft het geluid, zonder geluidsoverlast op kantoor. Akoestiek is de wetenschap die zich bezighoudt met geluid, een trilling door lucht of watermoleculen. Er zijn diverse oplossingen om de akoestiek op kantoor en de nagalm te verbeteren. Een basisrichtlijn voor een goede ergonomische akoestische kantoorinrichting is, dat ongeveer 30% van de vierkante meter vloeroppervlakte horizontale geluidsabsorberende materialen moet bevatten. Bekijk hier al onze belcellen, akoestische producten voor kantoor.